۱۳۸۸ اسفند ۸, شنبه

دردسری برای نیروهای نظام / نگاه فیگارو به فیلم حمله به کوی دانشگاه

دلفین مینویی
تا کنون حمله به کوی دانشگاه صرفاً متوجه نیروهای سپاهی و شبه نظامیان بسیجی بود که با خشونت بسیار به سرکوب دانشجویان پس از انتخابات اقدام کردند. گفته می شد که نیروی انتظامی ترجیح می دهد خود را از این ماجرا کنار بکشد. ولی تصاویری که در یک فیلم کوتاه دیده شده، حکایت از داستان دیگری دارد. این تصاویر قبلاً در جایی دیده نشده بود و مربوط به سرکوب دانشجویان در تاریخ ۱۴ ژوئن، یعنی دو روز پس از انتخابات مناقشه آمیز می باشد که نیروهای حکومت به کوی دانشگاه و خوابگاه دانشجویان حمله ور شدند.
صدای شلیک گلوله را می توان در فیلم شنید و نیروهای ضدشورش نیروی انتظامی که به کلاه های مخصوص و باتوم مسلح اند نیز به خوبی قابل شناسایی اند. در کنار آنها لباس شخصی های بسیجی در کوی می گردند و دانشجوها را شکار می کنند. دانشجویان دیگر از بام خوابگاه ها خشم خود را با پرتاب کردن سنگ نشان می دهند و فریاد می کشند: "استعفا، استعفا".
پس از چند بار تلاش، حمله کنندگان موفق می شوند به داخل خوابگاه ها و کتابخانه راه پیدا کنند. در آنجا دوربین نشان می دهد که نیروهای حکومتی دانشجویان زخمی شده و نیمه هوش را یکی پس از دیگری به زمین می اندازند و به توهین و ناسزاگویی به آنان می پردازند.
اخبار مربوط به این حمله وحشیانه علیه دانشجویان، تابستان سال گذشته [تابستان ۸۸] از سوی مطبوعات محلی و بین المللی منتشر گردید. به گفته شاهدان، حداقل پنج دانشجوی جوان در این درگیری ها کشته شدند و البته نیروی انتظامی در این مورد هرگونه درگیری را تکذیب کرد. و این اولین بار است که تصاویر این رویداد تأسف بار به صورت یک سند در اختیار مردم قرار گرفته.
نکته ناراحت کننده این است که این فیلم به مانند فیلم هایی که از تظاهرات اعتراض آمیز توسط مردم برداشته شده نیست. به نظر می رسد فیلمبردار که چندین بار صدایش شنیده می شود، یکی از اعضای تیم حمله کننده است. او در یکی از قسمت ها می گوید که دستور حمله را رسول رجب زاده [فرمانده نیروی انتظامی وقت تهران] صادر کرده. و گاهی نیز به همکارانش می گوید "نزنید! نزنید!".
آیا هدف از نمایش این فیلم این است که سپاه و بسیج قصد دارند تقصیر را بر گردن نیروی انتظامی بیندازند؟ به گفته یکی از صاحب نظران ایرانی، نیروهای متعددی در این حمله مشارکت کرده اند: واحدهای ویژه نیروی انتظامی، نیروهای سپاه پاسداران، لباس شخصی ها و عوامل اطلاعاتی.
این صاحب نظر می گوید: "آنها تحت فرمان ثارالله [مرکز فرماندهی و هماهنگ سازی بسیج] که توسط حسین طائب فرماندهی می شود عمل می کنند و حسین طائب نیز به دستور مستقیم شخص رهبر عمل می کند." به گفته او، "این تصاویر احتمالاً به دلیل تسویه حساب به بیرون درز کرده و هر کس مایل است مسؤولیت را به گردن دیگری بیندازد و خود را بی گناه جلوه دهد."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر